Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@12:39:24 GMT

حضرت عبدالعظیم(ع) که بود؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۹۷۵۷

یکی از محدثین جلیل القدر و روات بزرگوار که شرافت نسب و طهارت مولد را با فضیلت علم و تقوی به هم آمیخته، حضرت عبد العظیم حسنی – علیه السلام – است. وی سیدی شریف و بزرگوار، متقی، پارسا، پرهیزگار، از مشایخ حدیث و از زهاد و عبّاد زمان خود بود. ناطقان: به نقل از کتاب امامزادگان ری، ج ۱، ص ۶۷، نوشته محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، یکی از محدثین جلیل القدر و روات بزرگوار که شرافت نسب و طهارت مولد را با فضیلت علم و تقوی به هم آمیخته، حضرت عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سیدی شریف و بزرگوار، متقی، پارسا، پرهیزگار، از مشایخ حدیث و از زهاد و عبّاد زمان خود بود.

مرحوم شیخ عباس قمی – رحمة الله علیه – در کتاب خود می‌فرماید: «حضرت عبد العظیم – علیه السلام – مکنی و أبوالقاسم است و قبر شریفش در ری معروف و مشهور است و به علو مقام و جلالت شأن معروف و از أکابر محدثین و أعاظم علما و از زهاد و عباد بوده و از اصحاب حضرت امام جواد و امام هادی – علیهما السلام – است و محقق داماد – رحمه الله – در رواشح فرمود احادیث بسیاری در فضیلت و زیارت حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – روایت شده است که هر که زیارت کند قبر او را، بهشت بر او واجب می‌شود». [1]

از مطالعة تاریخ زندگانی حضرت عبد العظیم – علیه السلام – این مطلب روشن می‌شود که او نسبت به ائمه زمان – علیهم السلام – خود اخلاص و اعتقاد کاملی داشته و به محضر سه نفر از ائمه معصومین – علیهم السلام – رسیده و از آن بزرگواران نقل حدیث کرده است. از اخبار منقوله به طور وضوح استفاده می‌گردد که وی مورد علاقه و محل اعتماد و اطمینان حضرات ائمه اطهار – علیهم السلام – بوده است. فرمایشات حضرت امام رضا – علیه السلام – در پیامی که توسط ایشان برای شیعیان فرستاده‌اند، خود شاهدی روشن برای اثبات این موضوع و حدیث «عرض دین» او خدمت امام هادی – علیه السلام – و تصدیق آن حضرت اعتقادات حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – را، دلیلی بزرگ بر ایمان و قداست و عقیدة ثابت او به ائمه هدی – علیهم السلام – و مذهب حنیف جعفری می‌باشد.

حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – در زمان خود، دارای موقعیتی بس عظیم داشت. وی با بزرگان شیعه و روات درجه اول ارتباط کامل داشته و با عده کثیری از اصحاب حضرت امام صادق و امام کاظم و امام رضا – علیهم السلام – معاصر و هم نشین بود… هشام بن حکم، ابن أبی عمیر، علی بن جعفر – علیهم السلام –[2]، حسن ابن محبوب، که از مشایخ او هستند، دلیل بارزی است که وی دارای مقام رفیع و ارجمندی بوده، و با این گونه اشخاص که از خواص اصحاب حضرت امام صادق و امام موسی بن جعفر – علیهم السلام – بودند، مجالست داشته است. علمای رجال و فقهای بزرگ، حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – را در کتب خود آورده و او را توصیف و تمجید کرده اند، و همگان او را به خلوص عقیده و صفای باطن و اعتقاد صحیح و راسخ ستوده و معرفی می‌نمایند. [3]

نسب شریف و والدین حضرت عبد العظیم – علیه السلام –

نسب آن حضرت با چهار واسطه به امام حسن مجتبی – علیه السلام – منتهی می‌شود، بدین نحو: عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسین الامیر بن زید بن امام حسن مجتبی – علیه السلام –[4]. جدة مادری او «لبابه» از بنی هاشم و دختر عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب است. او در ابتدا همسر حضرت أبوالفضل العباس – علیه السلام – بود که از او عبید الله به دنیا آمد و پس از شهادت آن حضرت به همسری زید بن امام حسن – علیه السلام – درآمد و از آن جناب حسن الأمیر به دنیا آمد پس معلوم شد که پدر حضرت عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – عبدالله قافه و مادرش دخترزادة اسماعیل بن ابراهیم و یا به گفتة منتقلة الطالبیه‌ام ولد بوده است، اما ابونصر بخاری نام مادر حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – را امینة دختر اسماعیل بن ابراهیم می‌داند. [5] کنیة حضرت عبدالعظیم، ابوالقاسم بود. و به آن شهرت داشت به گفته صاحب بن عباد، ابوالفتح، کنیه و شهرتش بوده است. [6]

ایمان، مقام علمی و فضایل اخلاقی عبد العظیم (ع) از زبان ائمه معصومین (ع)

صدوق – رحمه الله در کتاب کمال الدین –[7] در ضمن حدیث «عرض دین» آورده است: وقتی که حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – خدمت امام هادی – علیه السلام – مشرف شد و عقاید خود را اظهار نمود، امام فرمود: تو از دوستان حقیقی ما هستی.

أبو نصر بخاری در بیان حالات فرزندان امام حسن مجتبی – علیه السلام – از ابوعلی محمد بن همام[8] از حضرت امام حسن عسکری – علیه السلام – روایت کرده که در نزد آن جناب از عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – صحبت به میان آمد، حضرت فرمود: اگر عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – نبود، می‌گفتم علی بن حسن بن زید بن حسن – علیه السلام – فرزندی از خود باقی نگذاشته است. [9]

مؤلف کتاب جنة النعیم یا روح و ریحان و دیگران نوشته‌اند: شخصی به نام اباحماد رازی از شیعیان و موالیان شهر ری با مشکلات آن زمان به سامراء رفت و خدمت امام زمانش حضرت امام علی النقی – علیه السلام – رسید و مسائلی را پرسید.

پس امام پاسخ او را چنین داد:

«اما بعد یا أباحماد اذا اشکل علیک شیء من امر دینک فاسئل عنه من عبدالعظیم الحسنی و اقرأه منّی السلام».

ای اباحماد! هرگاه مشکلی از امور دینی برایت پیش آمد، جواب مشکل خود را از عبدالعظیم حسنی بخواه و سلام مرا به او برسان. »[10]

حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – از نظر علمای رجال

سید جلیل القدر حضرت عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – در میان فرزندان ائمه هدی – علیهم السلام –، گذشته از چند تن، از همه افضل و اعلا، بلکه از اجلاء الساداة و سادة الأجلاء بوده و شیخ بزرگوار صدوق[11] (علیه الرحمه) او را چنین ستوده است: «کان عبدالعظیم الحسنی عابداً ورعاً مرضیاً؛ حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – شخصی خداپرست، پارسا و پسندیدة خدا و رسول خدا – صلّی الله علیه و آله و سلّم – و مردم بوده است».

اسماعیل بن عباد معروف به صاحب بن عباد، که وزیر فخر الدوله دیلمی بود، می‌گوید:

«عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – مردی با ورع، پارسا و پرهیزگار و دیندار و خداپرست، معروف به امانتداری، و دارای صداقت لهجه، و دانای به امور دین، و گویای توحید، و عدل بسیار بود و در زمان خودش در علم و ادب و فضل و دانش و تقوا بعد از امام زمانش، بر تمام معاصران خویش برتری داشته و اتکایی کامل و نهایت توسل به معصومین – علیهم السلام – را دارا بود. هیچ کس را منزلت او نبوده و به تمام معنا تبعیت و تقلید از حضرات ائمه می‌نمود و در اولاد و احفاد حضرت امام حسن مجتبی – علیه السلام – کسی به قدر رتبه و مقام او به منصة ظهور نرسیده است» [12]

تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی – علیه السلام –

از تاریخ تولد حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – اطلاع درستی در دست نیست. مورخان از سال ورود آن حضرت به ری و این که آیا وی به مرگ طبیعی از دنیا رفته و یا به شهادت رسیده است، اخبار دقیقی نقل نکرده‌اند و هر یک قولی را برگزیده‌اند و دربارة تاریخ ولادت و وفات یا شهادت او، کمتر سخن به میان آورده‌اند، اما دانشمند فرزانه جناب علامه محقق مرحوم شیخ آغا بزرگ تهرانی – رحمه الله – با تحقیقات فراوان در کتاب خود[13] تاریخ تولد وفات آن حضرت را به دست آورده است.

ایشان در کتاب بسیار پر اهمیت الذریعه الی تصانیف الشیعه از کتابی به نام الخصائص العظیمیه در شرح زندگانی حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – نام می‌برد، و نویسنده آن کتاب را شیخ جواد بن مهدی لاریجانی متوفای سوم جمادی الثانی ۱۳۵۵ ه–. ق معرفی می‌کند، و می‌گوید: این نویسنده، کتاب دیگری به نام نورالآفاق لشهاب الأنهار النفاق دارد، که این کتاب در سال ۱۳۴۴ ه–. ق به چاپ رسیده است، و در این کتاب از کتاب الخصائص العظیمیه نقل کرده است که ولادت آن حضرت چهارم ربیع الثانی به سال ۱۷۳ هجری[14] در مدینه واقع شده، و آن بزرگوار در روز جمعه پانزدهم شوال ۲۵۲ ه–. ق، در شهر ری وفات یافته است. [15]

روی این حساب، حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – ۷۹ سال عمر کرد اما کیفیت شهادت یا وفات حضرت عبدالعظیم نیز دقیقاً معلوم نیست، و برخی از مورخان او را مسموم می‌دانند و بعضی دیگر می‌گویند که حضرت عبدالعظیم را زنده به گور کرده‌اند. چنانکه در کتاب روح و ریحان[16] به نقل ار فخر الدین طریحی که در منتخب خود نوشته: «و ممن دفن حیا عبدالعظیم حسنی بری…؛ از کسانی که زنده به گور دفن شد، جناب عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – می‌باشد که در شهر ری دفن گردیده است».

فخر رازی در کتاب «الشجرة المبارکه» [17] می‌نویسد: «از فرزندان عبدالله بن علی، دو تن دارای فرزند پسر بودند که یکی از آن‌ها عبدالعظیم مقتول در شهر ری می‌باشد که مشهد او معروف و مشهور است.» با وجود گفتار طریحی و فخر رازی، مشهور چنین است که آن حضرت بر اثر بیماری از دنیا رفته است، صاحب بن عباد هم که رساله‌ای دربارة آن حضرت نوشته، همین قول را اختیار کرده است.

همسر و فرزندان حضرت عبدالعظیم – علیه السلام –

علمای انساب و نویسندگان، زوجة و همسر محترمه حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – را به نام «خدیجه بنت قاسم بن حسن الامیر» [18]که دختر عموی پدر آن حضرت بود، را ثبت نموده‌اند، و در حالات قاسم نوشته‌اند که وی به زهد و ترک دنیا معروف بوده و از طرف پدر و مادر به حضرت امام حسن مجتبی – علیه السلام – برمی‌گرد، زیرا که مادرش‌ام سلمه دختر حسین بن اثرم بن حسن بن علی بن أبی طالب – علیهم السلام – می‌باشد.

در رابطه با فرزندان حضرت عبدالعظیم بین مورخین اختلاف نظر وجود دارد. لذا ما به جهت جمع این اقوال می‌گوییم:

اولاً: به طور یقین برای حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – فرزندی به نام محمد بوده، که به جهت فرزند نداشتن محمد، عده‌ای از علمای انساب من جمله صاحب کتاب تهذیب الأنساب، خود عبدالعظیم – علیه السلام – را بدون فرزند تصور می‌نماید که می‌توان چنین توجیه نمود که چون تنها فرزند حضرت عبدالعظیم – علیه السلام –، محمد بود و او فرزند نداشت، لذا علمای انساب، خود عبدالعظیم – علیه السلام – را بدون فرزند تصور نموده‌اند.

ثانیاً: همان طوری که بیان گردید، عده‌ای از مورخان و علمای انساب، نسبت به نام و نسب همسر محترمه حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – اختلاف کرده و برخی زوجه حضرت عبدالعظیم را خدیجه بنت قاسم بن حسن بن زید[19] و برخی دیگر فاطمه بنت عقبة بن قیس الحمیری[20] می‌دانند.

باید گفت که خدیجه دختر قاسم بن حسن بن زید به اتفاق جمیع علمای انساب و مورخان زوجة جناب حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – بوده و مؤلف کتاب انساب مجدی به آن تصریح کرده، و هیچ جای تردید نیست، اما مؤلف کتاب «منتقلة الطالبیه» هم، در کتابش برای آن حضرت زوجه‌ای به نام فاطمه دختر عقبه ذکر کرده که احتمال داده می‌شود، هر دوی این بانوان محترمه، منکوحه جناب عبدالعظیم – علیه السلام – بوده باشند.

اما در اینکه کدامیک از فرزندان، (محمد، خدیجه، رقیه، ام سلمه، قاسم، احمد، صفیه و فاطمه) متعلق به این بانوان باشد، اختلاف است. اما چون اکثر علما در این که «محمد» و «ام سلمه» از «خدیجه بنت قاسم» هستند اتفاق دارند، می‌توان برای آن بانو، این دو فرزند را قائل شد.

ابن طباطبا در «منقلة الطالبیه»، خدیجه، رقیه و أحمد را که اتفاق نظر در آن است، برای فاطمه دختر عقبة بن قیس محسوب نمود. و باید یادآور شد که چون قاسم و صفیه را هیچ کدام از قدمای علمای أنساب در تعداد فرزندان حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – برنشمرده‌اند، لذا این احتمال می‌رود که برادر زادگان آن حضرت را به او نسبت داده باشند. والله العالم.

عبادت و سخاوت حضرت عبدالعظیم – علیه السلام –

در کتاب زندگانی حضرت عبدالعظیم – علیه السلام –، تألیف دانشمند محترم جناب آقای شیخ محمد شریف رازی، بعد از مبحث روش آن حضرت در مدینه و عراق قبل از مهاجرتش به ایران، که همراه با تقیه و اختفا بوده است، می‌نویسد: [21]

«در عبادت حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – رسیده است که در مدت عمر شریفش بیشتر روزها، بلکه غالب ایام را روزه و شب‌ها را به عبادت و ستایش خداوند متعال می‌گذرانید». این مطلب را صاحب بن عباد بیان نموده که مرحوم نوری در آخر کتاب مستدرک الوسائل[22] خود چنین آورده:

«حضرت عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – از حکومت زمان خود در هراس و مورد تهدید بود، و به همین دلیل وطن خود را ترک کرد و به طور ناشناس از این شهر به آن شهر می‌گریخت، تا اینکه وارد «شهر ری» شد و در محله «ساربانان»، خانه یکی از شیعیان، در «کوی بردگان» ساکن گردید و به عبادت و راز و نیاز با قاضی الحاجات و پروردگار خود مشغول شد.

وی روزها را در «سرداب» خانه به سر می‌برد و روزه می‌گرفت و شب‌ها را به نماز و مناجات می‌پرداخت.»

از این رو علامه نسابه سیدجعفر اعرجی نجفی حسینی متوفای ۱۳۳۲ ه. ق می‌نویسد؛ «اما عبدالعظیم بن عبدالله بن علی، فهو السید الجلیل الزاهد العابد التقی النقی، سنی الفضائل و المناقب» [23]

عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – سیدی جلیل، پرهیزگار، عابدی متقی و پاک که دارای فضایل و مناقب بی‌شماری است.

اما در بذل و بخشش وجود و سخاوت آن بزرگوار وارد شده است که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی – علیه السلام – نمود، او بوده است یعنی همان طوی که حضرت امام حسن مجتبی – علیه السلام –، سخی‌ترین مردم در زمان خود بود، به گونه‌ای که چند مرتبه تمام اموال خویش را میان فقرا و بی‌نوایان تقسیم نموده و چیزی را برای خود نگه نداشت، همین طور فرزند ارجمند و نوادة بزرگش حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – چندین مرتبه اموال خود را میان فقرا و ضعفا تقسیم نمود و بیچارگان را مدد و یاری کرد که البته باید گفت «الولد سر ابیه» کلامی است صادق:

حضرت عبدالعظیم به تمام معنا فرزند آن پدر است.

کیفیت زیارت حضرت عبدالعظیم – علیه السلام –

دربارة زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی – علیه السلام – جای شک و تردید نیست که از سوی امام معصوم – علیه السلام – برای اصل زیارت وی توصیه شده است، لذا از وظایف اخلاقی و دین ما محسوب می‌شود که به زیارت آن بزرگوار بشتابیم و از فیض زیارت وی بیش از پیش بهرمند گردیم.

در بیانی «مرحوم محدث قمی – رحمه الله» از امام معصوم روایت می‌کند، پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – را بهشت معین فرموده است. [24]

و همچنین جعفر بن محمد بن جعفر بن موسی بن قولویه قمی – رحمه الله –، که در قرن چهارم هجری می‌زیست، با واسطة علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی – رحمه الله –، و محمد بن یحیی عطار قمی – رحمه الله –، که همگان از رجال بزرگ علم حدیث و از ثقات بوده اند[25]، از قول مردی از «ری» روایت کرده اند، که گفته است:

من به هنگام بازگشت از کربلاء در شهر سامراء به حضور امام هادی – علیه السلام – رسیدم، آن حضرت فرمود: کجا بوده ای؟

گفتم: از زیارت حضرت سید الشهدا – علیه السلام – برمی‌گردم.

آن حضرت فرمود: اَما انَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدُالْعَظیم عنْدَکُمْ، لَکُنْتَ کَمَنْ زارَ الْحُسَیْنَ – علیه السّلام –[26]؛

اما اگر تو، قبر حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – را که نزد خود شماست زیارت می‌کردی، مثل کسی بودی که حضرت امام حسین – علیه السلام – را زیارت کرده باشد.

________________________________________

[1]. منتهی الآمال ۱:۴۶۱.

[2]. حالات این امامزاده واجب التعظیم مفصّلاً در جلد اول این کتاب، که مربوط به زندگانی امامزادگان مدفون در استان قم می‌باشد، نگاشته شده است.

[3]. اقتباس از کتابهای منتهی الآمال۱:۴۶۱؛ زندگانی چهارده معصوم – علیهم السلام –: ۱۰۴۳؛ زندگانی حضرت عبدالعظیم – علیه السلام، عطاردی: ۲۴؛ زندگانی حضرت عبد العظیم – علیه السلام –، رازی: ۳؛ اختران فروزان ری و طهران ۱۵؛ شاگردان مکتب ائمه – علیهم السلام – ۳:۴.

[4]. تهذیب الأنساب: ۱۳۹؛ أنساب مجدی: ۳۵؛ سراج الأنساب: ۴۷؛ الشجره المبارکه: ۶۷؛ الفصول الفخریه ۱۰۷؛ عمده الطالب: ۷۱؛ سر السلسله: ۲۴؛ مشاهد العتره الطاهره: ۹۶

[5]. سرالسلسله العلویه: ۲۴.

[6]. سرالسلسله العلویه: ۲۴.

[7]. کمال الدین صدوق – رحمة الله علیه – ۲:۵۱؛ بحار الأنوار ۶۹:۲.

[8]. أبو علی محمد بن أبی بکر همام بن سهیل کاتب اسکافی از بزرگان علما و محدثین جلیل القدر بوده. شیخ در رجال خود این راوی را از ثقات روات و مشایخ عظیم الشأن شمرده است. نجاشی نیز او را توثیق کرده و از وی به عظمت یاد می‌کند. علامه درقسم اول خلاصه از این محدث جلیل القدر تجلیل زیادی به عمل آورده است. محمد بن همام از معاصران شیخ کلینی – رحمة الله علیه – بوده که در سال ۳۳۲ ه–. ق وفات نموده است.

[9]. عبد العظیم – علیه السلام – حیاته و مسنده: ۲۶.

[10]. اختران فروزان ری و طهران: ۳۷؛ زندگانی عبدالعظیم – علیه السلام –، رازی: ۲۹.

[11]. من لا یحضره الفقیه ۲:۸۰؛ سفینه البحار ۲:۱۲۱.

[12]. زندگانی حضرت عبدالعظیم – علیه السلام – رازی: ۲۲.

[13]. الذریعه الی تصانیف الشیعه، شیخ آغا بزرگ تهرانی: ۱۶۹.

[14]. نورالآفاق: ۱۵.

[15]. الذریعه الی تصانیف الشیعه، شیخ آغا بزرگ تهرانی ۷:۱۶۹.

[16]. روح و ریحان: ۳۹۹.

[17]. الشجره المبارکه: ۶۴.

[18]. منتهی الآمال ۱:۴۶۰. جناب آقای اردستانی درکتاب خود، خدیجه را دختر حسن بن حسن نوشته است که یقیناً غلط می‌باشد، زیرا هیچ یک از مورخان و علمای انساب برای حسن فرزندی به نام حسن ثبت ننموده‌اند و اگر هم منظور ایشان حسن فرزند امام حسن مجتبی – علیه السلام – بوده، وی دختری به نام خدیجه نداشته است. ر. ک: انساب مجدی: ۲۰؛ انساب فخری: ۱۳۰؛ تهذیب الأنساب: ۱۰۵؛ عمده الطالب: ۷۲؛ سراج الأنساب: ۳۴؛ الشجره المبارکه: ۴۱.

[19]. سفینه البحار ۲:۱۲۱؛ منتهی الآمال ۱:۴۶۱؛ مناهل الضرب: ۹۷.

[20]. منتقله الطالبیه: ۱۵۷.

[21]. زندگانی حضرت عبدالعظیم – علیه السلام –، رازی: ۲۸.

[22]. مستدرک الوسائل ۳:۶۱۳.

[23]. مناهل الضرب: ۱۶۲.۱۶۳.

[24]. سفینه البحار ۲:۱۲۱؛ مفاتیح الجنان: ۱۰۳۶.

[25]. جامع الروات ۱:۱۵۸ و ۵۷۴؛ همان ۲:۲۱۳؛ زندگانی عبدالعظیم – علیه السلام، اردستانی: ۲۰۸.

[26]. کامل الزیارات: ۳۲۱؛ بحار الانوار ۹۹:۲۶۸؛ مفاتیح الجنان: ۱۰۳۶ و… منبع: ایلنا برچسب ها: حضرت عبدالعظیم ، ری ، قبر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حضرت عبدالعظیم ری قبر زیارت حضرت عبدالعظیم حضرت عبدالعظیم حسنی حضرت عبد العظیم امام حسن مجتبی حضرت امام حسن علیهم السلام صاحب بن عباد علیه السلام العظیم حسنی جلیل القدر آن بزرگوار عبدالله بن امام هادی الله علیه رحمه الله بن حسن بن زمان خود محمد بن آن حضرت بن علی بن زید شهر ری علی بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۹۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه

فراخوان نخستین سوگواره بین المللی سفینه النجاه با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت‌های اثرگذار برای تهییج فطرت‌ها در جهت رسیدن به آرمان‌های حسینی، منتشر شد.

به گزارش ایسنا، نخستین،سوگواره بین المللی سفینه النجاه با هدف تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین ابن علی علیه السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک گذاری دیدگاه‌ها، جذب متخصصان برجسته حوزه های مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت و جریان سازی در جامعه منتشر شد.

این سوگواره در بخش های علمی، ادبی و هنری با موضوعیت "پیراهن معظم حضرت سیدالشهداعلیه السلام" در ۱۲ محور برگزار می شود و آثار مربوطه در زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.

بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا تاریخ اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.

همچنین هنرمندان محترم می‌توانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتیمربوط به "پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام" به نشانیwww.atigh.org مراجعه کنند.

متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

"پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل الله تعالی فرجه;عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة النجاة"

به حول و قوّه الهی، سوگواره جهانی سفینه النجاة آغازی ست برای پاسخ به مهم ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.

سوگواره بین المللی سفینه النجاه فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ایست برای جلوه گر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.

پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی ها را در پیدایش قبله ای برای اظهار وجود، روشن کند.

پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می توانیم جهان را به توجه ، تدبر و خضوع دعوت کنیم.

«جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسینعلیه السلام»

خادم مسیح حسین، حضرت علی اصغرعلیه السلام 

اهداف برگزاری سوگواره

_ تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثر گذار برای تهییج فطرت ها در جهت رسیدن به آرمان های حسینی

_ استفاده مطلوب از ذوق و استعداد های هنری و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام

_ اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا ، جغرافیای نجات بخش

_ ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک گذاری تجربه و دیدگاه ها و جذب متخصصان برجسته حوزه های مختلف

_ تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان های مهدویت

_ جریان سازی در جامعه و در میان گروه های مختلف از طریق آگاهی بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده

دامنه برگزاری: بین‌المللی

زبان ها: فارسی ، عربی ، اردو ، انگلیسی ، آذری

محورها و موضوعات سوگواره

هرساله این سوگواره مختص به موضوعی می باشد و به فضل الهی امسال با موضوع :

"پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام " برگزار خواهد شد.

۱_نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه ی

آدم،علیه السلام به واسطه این پیراهن

۲_سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ی ایشان به واسطه این پیراهن

۳_نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم،علیه السلام،و نجات ایشان

۴_شفای چشمان حضرت یعقوب علیه السلام به واسطه  این پیراهن

۵_نجات حضرت یونس،علیه السلام از شکم ماهی به واسطه این پیراهن

۶_تحویل پیراهن به حضرت زینب سلام الله علیها توسط حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها ، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا

۷_به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا

۸_بازگرداندن پیراهن به اهل بیت علیهم السلام پس از تقاضای امام سجاد،علیه السلام در شام

۹_پیراهن نزد حضرت صاحب،علیه السلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان

۱۰_اهتزاز پیراهن امام حسین علیه السلام از اول ماه محرم از عرش

۱۱_اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیه السلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور

۱۲_تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام

بخش های مختلف سوگواره:

۱_بخش علمی

۲_بخش هنری

۳_ بخش ادبی

۱_بخش علمی :

مقاله علمی ، پایان نامه ، رساله و...

۲_بخش هنری:

هنرهای دیجیتال ( طراحی گرافیکی،پوستر،تصویرسازی و نقاشی دیجیتال،موشن گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری های مدرن )

هنرهای مرتبط بارسانه ( فیلم کوتاه ۳دقیقه ای، فیلمنامه نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقیبرای تولیدات رسانه ای )

فتوگرافی ( عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس های خبری گرفته تا هنری )

هنرهای تجسمی ( نقاشی، مجسمه سازی و... )

۳_بخش ادبی:

شامل: شعر (قالب های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه،دوبیتی، رباعی، ترجیع بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند، ترجیع بند) ، متن ، قطعه ادبی و...

۴_بخش ایده و طرح:

این بخش این فرصت را به علاقه مندان می دهد تا طرح ها و ایده های خود را در زمینه ی موضوعات سوگواره ارائه کنند.

در واقع هدف از این بخش ، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه های مذکورمی باشد.

جوایز

نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی

نفرات شایسته تقدیر هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی

زمان بندی:

مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶

متقاضیان محترم برای ثبت نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی

www.al-nejat.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • اقدامات بی بدیل امام صادق علیه السلام در حفظ و صیانت از روایات
  • بندرلنگه در سوگ حضرت صادق علیه‌السلام
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد