Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه تلویزیونی سوره با عنوان «از صلح حسنی تا قیام حسینی» با حضور آیت‌الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه از آنتن شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و در آن، دو رویکرد صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) در زمان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری برنامه در ابتدا گفت: در تاریخ اسلام با دو شخصیت در شیعه مواجه هستیم که هر دو از ۵ تن هستند امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که هر یک در برهه‌های تاریخی دو حرکت متفاوت در ظاهر از خود نشان می‌دهند یکی صلح می‌کند و دیگری قیام خونین دارد. برای درک تفاوت این دو رویکرد و مبانی این‌تفاوت باید از کدام نقطه آغاز کنیم؟

آیت‌الله اراکی در پاسخ گفت: این‌تفاوت تنها در موضع‌گیری امام حسن مجتبی (ع) و سیدالشهدا (ع) دیده نمی‌شود. بلکه این‌تفاوت در موضع گیری یک امام دیگر، ولی در دو برهه تاریخی نیز دیده می‌شود. حضرت علی (ع) در دوره خلافت به یک شکلی و در دوره پیش از خلافت نیز به شکل دیگری عمل کردند. سید الشهدا (ع) ۲۰ سال بعد از شهادت حضرت علی (ع) به یک شیوه و در جریان کربلا به شیوه دیگری عمل کرده است. عجیب‌تر از این شیوه، حرکت امام صادق (ع) است که ازیک سو درباره قیام زید و قیام علوین جملات رسایی را دارند و زمانی پشتیبانی از خروج و قیام زید می‌کنند، ولی از سوی دیگر همان امام نزدیکان خود را نهی می‌کند که به زید بپیوندند. معلوم می‌شود جریانی در کار است. نمی‌توان از سنت‌های حاکم بر تاریخ در بررسی رفتار و سیره ائمه اطهار صرف نظر کرد مخصوصا سیره سیاسی آنها. زمانی هم که میخواهیم سیره سیاسی آن‌ها را در بستر سنت‌های حاکم بر تاریخ نگاه کنیم باید از نگاهی که قرآن به فلسفه تاریخ و سنت‌های حاکم بر تاریخ می‌نگرد، دیده شود.

سپس مجری برنامه گفت: پس ما تا اینجا دو مبنا داریم یکی اینکه تاریخ، سنت‌هایی دارد که این سنت‌ها حاکم بر تاریخ هستند و دو اینکه تحلیلگر شیعه باید این سنت‌ها را از تحلیلی که از سنت‌های قرآنی به دست می‌آورد، درک کند؛ که آیت‌الله اراکی پاسخ داد: ما نمی‌توانیم به عنوان مثال با نگاه کمونیست‌ها در تحلیل تاریخ؛ رفتار امام حسن و امام حسین را تحلیل کنیم یا اینکه از نگاه برخی از تاریخ دانان غربی که به یک شکل خاصی به تاریخ نگاه می‌کنند، رفتار یک رهبر دینی اسلامی را تحلیل کنیم. چون خواستگاه رفتار این‌رهبر، خواستگاه همین نگاه دینی است. قرآن کریم سنت‌هایی را تبیین می‌کند که این‌سنت‌ها در سنت معصومین تشریح و تبیین شده است. ما نمی‌توانیم به همه سنت‌ها اشاره کنیم، اما به یکی از سنت‌ها اشاره می‌کنم که بستر بسیاری از موضع‌های ائمه را تشکیل می‌دهد و آن سنت عدل و فرصت عدل است. این‌ها سنت‌های مکمل هم هستند. به طور کلی سنت مهمی در جهان آفرینش حاکم است. جهان هستی بر اصول عدل و حقانیت برپاست. همین اصل در آفرینش جامعه بشری و سنت‌های حاکم بر آن نیز وجود دارد.

وی افزود: جامعه بشری از نظر سنت‌های الهی، یا باید جامعه عدلی باشد که در آن عقل گسترش یافته و عدل به طور فعلی در آن جامعه جریان دارد و محقق شده باشد. اگر چنین نیست باید طوری باشد که بتواند زمینه پیدایش جامعه عدل را در آینده فراهم کند. این را می‌گوییم فرصت عدل. این جامعه باید جامعه‌ای باشد که بتواند در مسیر تحقق عدل جامعه حرکت کند. این برای همه جوامع بشری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سنت نزول عذاب بر امت‌ها و انقراض جامعه‌ها چه بوده است؟ سنتی که به انقراض جوامع منتهی می‌شده این است که اگر جامعه‌ای نه عدل بر آن حاکم باشد و نه بتواند بذر پیدایش جامعه عدل آینده باشد؛ دیگر توجیهی برای وجودش در جهان نیست. قرآن از جامعه نوح تعریف می‌کند. نوح می‌گوید خداوندا عذاب نازل کن. در واقع پیامبران زبان سنت‌های الهی است. یعنی پیامبران از روی ناراحتی و خشم چنین نفرینی نمی‌کنند. حضرت امیر می‌گوید پیامبر را در خواب دیده است و او گفته که نفرین کن. نفرین حضرت علی (ع) این بود که خدایا مرا با بهتر از این‌ها محشور کند و آن‌ها را با بدترین‌ها مشحور کن. در واقع زمانی که ائمه دعا یا نفرین می‌کنند، چون سنت الهی از زبان آن‌ها جاری می‌شود به وقوع می‌پیوندد. نوح هم می‌گوید خدایا از این جامعه کافر یک نفر هم به جا نماند. چون اگر تو این‌ها را رها کنی این افراد نه تنها خودشان به عدل نمی‌روند بلکه نسل آن‌ها نیز تا قیامت هم به سمت عدل نمی‌روند و مردم را گمراه می‌کنند. فرض کنید باغبانی که باغی را مدیریت می‌کند، این زحمت و تلاش آن چه زمانی توجیه پذیر است؟ یا زمانی که باید این باغ ثمره بدهد و یا اینکه در آینده ثمر بدهد. اگر این زحمت برای علف هرز باشد، آن کار عبث خواهد بود. در حالی که ما هیچ عبثی در جهان نداریم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: سنت انقراض هم دو نوع است. یکی سنت انقراض یا سنت جایگزینی که در قرآن با سنت تبدیل بیان شده است. تبدیل این طور است که جامعه‌ای فرای آن جایگزین می‌شود یا اینکه جامعه دیگری دورن آن جامعه بوده، اما محدود. ما در جوامع بشری می‌توانیم جامعه کلان و جامعه خرد درون جامعه کلان داشته باشیم. جامعه خرد تضمین کننده فرصت عدل است. حضرت علی (ع) در جلسه شورایی که خلیفه دوم تشکیل داده بود فرموده است قدرت در جامعه اسلامی حق اهل بیت است. این جمله همه تاریخ جامعه اسلامی را خلاصه می‌کند. حضرت این فرمایش را در همان جلسات گفتگو‌های درون شورایی زمانی که عثمان برای خلافت انتخاب شود مطرح کرده اند. حقی که گفته شده به معنی این نیست که حق خاص است مثل خانه‌ای که در مالکیت فردی است. حضرت گفتند اگر این حق را به ما بدهید که عدل به فعل است واگر ندادید در آخر قافله منتظر خواهیم ماند و شبروی طولانی در پی می‌آید، اما این شبروی طولانی سرانجام به حکومت ما منتج می‌شود. این همان جامعه خردی است که گفتیم. یعنی اگر در جامعه‌ای که ستمکار است و عدل به فعل در آن نیست؛ جامعه خردی شکل نگیرد که تضمین کننده فرصت عدل باشد، رو به انقراض می‌رود.

آیت الله اراکی در ادامه سخنانش گفت: در این بستر موضوع صلح و جنگ را داریم. شما می‌گویید که چرا امام حسن نجنگید، ولی امام حسین جنگید. این سوال را شیعیان از ائمه پرسیده اند. گاهی در پاسخ چنین گفته شده که خداوند دستور داده است. این پاسخ طبق درک آن جوامع داده شد. ما دو نوع صلح تاکتیکی و صلح راهبردی یا استراتژیک داریم. صلح تاکتیکی در مکتب‌های غیر الهی وجود دارد. شاید توضیح آن به مبحث بیشتری نیاز است و اینکه چرا در مکتب‌هایی که اعتقاد به خداوند نیست صلح راهبردی نتیجه نمی‌دهد. ولی در مکتب انبیا اصل بر صلح راهبردی است. در قرآن کریم به قاعده‌ای در این راستا اشاره شده است و آن این است که خداوند می‌گوید ما کره زمین را برای زندگی آرام شما ساختیم. در آیه دیگری می‌گوید که افساد‌ها بعد از اصلاح‌ها آمده است و در کره زمین اصل بر اصلاح است. ما برای شما زمین صالح فراهم کرده ایم. امام صادق می‌فرمایند که در کره زمین دو دولت آدم یا دولت ابلیس بوده اند. هر گاه عدل پیاده شود اینجا دولت آدم است. دولت آدم نیز دولت اصلی است. به تدریج کسانی آمده اند که این دولت را از صاحبان اصلی دولت که همان برقرار کنندگان عدل هستند، گرفته اند. هر گاه فساد بیاید باز هم دوباره دوره عدلی به وجود می‌آید. اصلا فلسفه امید و انتظار از اینجا می‌آید. صلح ما بر مبنای چنین نگاهی، استراتژیک است. جنگ را مفسدان به وجود می‌آورند. حاکمان عادل، جامعه را اصلاح می‌کنند آن‌ها که با عدل سازگاری ندارند می‌خواهند قدرت را از حاکمان عادل بگیرند تا هوای نفس خود را در جامعه پیاده کنند.

وی افزود: صلح راهبردی در نگاه دینی به تاریخ وجود دارد. درحالی که صلح راهبردی بر مبنای فلسفه‌های تاریخی دیگر اصلا توجیه ندارد. جنگ قدرت است و همیشه جنگ بوده است و اگر توجیه تاکتیکی نداشته باشد باید قدرت بیشتر را کسب کرد. اگر صلحی هم باشد تاکیتیکی است. یعنی اگر اصحاب قدرت با هم کنار می‌آیند بر این اساس است که یا قدرت خود را نگه دارند یا فرصتی ایجاد کنند تا بتوانند تجاوزی دیگر بر آن یکی قدرت داشته باشند. به این صلح تاکتیکی می‌گوییم. در روش ائمه اطهار هر کجا می‌بینیم که جنگی شروع شده این جنگ در این راستا قابل توجیه است یعنی اگر ائمه می‌گویند که اگر جنگی نکنند فرصت عدل از بین می‌رود. گاهی توسعه فرصت عدل با جنگ تحقق پیدا نمی‌کرده بلکه با صلح تحقق داشته است. اینجاست که هر دو امام حسین و امام حسن یک کار را کردند. شرایط طوری بوده که امام مجتبی اگر در آن شرایط جنگ می‌کرد، کلا جامعه عدل نه تنها نابود می‌شد بلکه فرصت جامعه عدل هم از بین می‌رفت.

در بخش بعدی این‌برنامه، مجری پرسید: چرا اگر امام حسن وارد جنگ می‌شد، فرصت عدل از میان می‌رفت؟

که آیت‌الله اراکی در پاسخ گفت:، چون به عنوان مثال معاویه تظاهر به تبعیت از اسلام می‌کرد و هر کاری انجام می‌داد سعی داشت با مسائل دینی توجیه کند و مردم عامی هم نمی‌توانستند فرق آن‌ها را درک کنند. اگر در چنین شرایطی امام حسن کشته میشد، تمام این جامعه خردی که باید فرصت عدل را زنده نگه می‌داشتند نیز از بین می‌رفتند و دیگر چیزی به نام اسلام رسول اکرم باقی نمی‌ماند. در زمان حضرت علی (ع) خیلی‌ها از ارکان جامعه خِرد شهید شدند. مانند مالک اشتر. شهادت امیر المومنین ضربه کاری بود. اصلا او با هیچ شخصیتی بعد از پیامبر قابل قیاس نیست. شیعیان علی همان مومنان پاک پایبند به سنت رسول هستند. امام حسن نوه پیامبر بوده است، اما جایگاه امیرالمومنین جایگاه دیگری بود. چون او شریک پیامبر در تاسیس اسلام بوده است. این شریک قدرتمند حذف شده بود. پس از اینکه امام حسن خلافت ظاهری را بر عهده گرفت از همان اول همه می‌گفتند که امام حسن نمی‌خواهد بجنگد. شرایط جوری بود که جز با صلح نمی‌شد جامعه را نگه داشت.

سپس مجری برنامه از آیت‌الله اراکی پرسید چند سال بعد از صلح امام حسن، قیام امام حسین (ع) را دیدیم. چگونه سیدالشهدا با قیام خونین باز هم توانست فرصت عدل را نگه دارد؟

آیت الله اراکی هم در پاسخ به این‌سوال گفت: وقتی امام حسن تلاش کرد که صلح را برقرار کند. در مدت ۲۰ سال بعد از شهادت حضرت علی و جکومت معاویه، بسباری از روایاتی که نمی‌شد بیان کرد؛ را بیان کردند. فضای کوفه و مدینه برای شیعیان باز شد. روایاتی که در دوره‌های قبل ممنوع بود بیان می‌شد. به عنوان مثال روایتی هست که می‌گویند در لشکر عمروعاص مردی سوالاتی درباره تفسیر قرآن می‌کرد. خلیفه گفت که سریع او را نزد من بیاورید و شلاق بزنید. وقتی تاول‌های بدنش بهتر می‌شد باز هم شلاق می‌زدند. او گفت اگر میخواهید مرا بکشید بکشید چرا زجرکش می‌کنید. دیگران گفتند که توبه کرده دیگر درباره تفسیر قرآن نمی‌پرسد. دستور دادند که کسی با او مراوده‌ای نداشته باشد. ابوموسی اشعری که در کوفه بود به خلیفه نامه نوشت که توبه او صادق است. فکر می‌کنید این چه تفسیر قرآنی بود که خلیفه دوم انقدر حساسیت نسبت به آن داشت؟ تفسیر آیاتی بود که مربوط به خلافت می‌شد.

وی افزود: در فرصت بعد از شهادت این شرایط به وجود آمد که احادیث از مدینه و کوفه و مکه بیرون برود و مردم توانستند بین معاویه و خلفای دیگر قیاس کنند. جامعه می‌توانست بفهمد که حق با چه کسی است. کسانی که با سید الشهدا جنگیدند این منطق را می‌دانستند که حق با اوست نه یزید. این مطلب در دوران امام مجتبی نبود. چون معاویه متظاهر بود؛ بنابراین اگر امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد، فرصت عدل برای همیشه از میان می‌رفت. در دوران قبل از سیدالشهدا حاکم ولو معاویه، مرجع دینی مردم بود. ولی امام حسین این روند را شکست. بعد از سیدالشهدا مردم به سراغ فق‌ها و خانه علی ابن حسین می‌رفتند یا فق‌هایی که اهل فقه بودند.

این‌عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: اگر بخواهیم سیره ائمه را بشناسیم و رفتار آنان را در مقاطع تاریخی خوب تشخیص دهیم باید با سنت الهی و اجتماعی و سنت رهبران دینی نگاه کنیم.

محمدناصرزاده نیز در این برنامه گفت: رسول اکرم مجسمه تعادل و تناسب بود. در هیچ موضوعی تعامد و اصراری را نشان نمی‌داد هر چه پیش می‌امد به مقتضای خودش با آن موضوع رفتار می‌کرد. تنها رفتار متعمدانه پیامبر با امام حسن مجتبی (ع) بود. نوعی رفتار می‌کرد که همه انگشت به دهان می‌ماندند. این رفتار‌ها شاید اغراق شده است. می‌گفتند چرا؟ لقب مجتبی را پیغمبر به امام حسن داد که به معنی برگزیده است. امام حسن (ع) در عراق مدینه و مکه بران‌تر از خود امیرالمومنین بود. محبتی که به ایشان بود شاید به خاطر روش زندگی و پشتوانه‌ای که داشته بوجود آمده بود. این آدم در جایگاهی هست که محبوبیت دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی رسانه ملی سنت های حاکم آیت الله اراکی حاکم بر تاریخ صلح راهبردی جامعه عدل امام حسین فرصت عدل امام حسن جامعه ای حضرت علی سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

ابرشهرها (Mega City) که شهرهای بسیار بزرگ با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر هستند، به موتورهای رشد اقتصادی و ایجاد شغل تبدیل شده‌اند و کارآفرینانی را جذب می‌کنند که به دنبال استفاده از فرصت‌های ارائه‌شده توسط این مراکز شهری گسترده و پویا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ابرشهرها اکوسیستم‌های پیچیده‌ای هستند که توسط جریان ثابتی از مردم، کالاها و خدمات تغذیه می‌شوند و افرادی را که به دنبال فرصت‌های بهتر برای کار، تحصیل یا سبک زندگی هستند، به خود جذب می‌کنند. این شهرها با سطح بالای شهرنشینی، رشد و تنوع جمعیت مشخص می‌شوند و به‌عنوان مرکزی برای خلاقیت و نوآوری شناخته می‌شوند. اجزای کلیدی این اکوسیستم‌ها شامل سیستم‌های حمل‌ونقل، مسکن، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و فرصت‌های شغلی است که به هم پیوسته هستند و تغییرات در یک حوزه می‌تواند بر قسمت‌های دیگر تأثیر بگذارد.

فرصت‌ها و چالش‌های ابرشهرها

ابرشهرها با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر، مراکز نوآوری و خلاقیت هستند و فرصت‌های زیادی مانند دسترسی به بازارهای بزرگ، نیروی کار مختلف و رویدادهای فرهنگی پر جنب‌وجوش را برای کارآفرینانی فراهم می‌کنند که می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی یا توسعه دهند. با این حال، چالش‌هایی از جمله هزینه‌های بالای زندگی، ازدحام، آلودگی و نابرابری اجتماعی سر راه این کارآفرینان قرار دارد و افرادی که می‌خواهند در ابرشهرها موفق شوند باید راه‌هایی برای عبور از این چالش‌ها و غلبه بر آن‌ها بیابند.

کارآفرینان می‌توانند با شناسایی و استفاده از فرصت‌های موجود در بازار، محصولات و خدمات نوآورانه‌ای ایجاد کنند که نیازهای جمعیت شهر را برآورده می‌کند، فناوری‌های جدیدی را توسعه دهند که چالش‌های شهری را برطرف می‌کند و با سازمان‌های محلی برای ایجاد تغییرات اجتماعی و اقتصادی مشارکت کنند و از این راه به ایجاد آینده‌ای عادلانه‌تر و پایدار برای همه مردم کمک کنند.

یکی از کارآفرینانی که از فرصت ابرشهرها برای رشد اقتصادی و ایجاد شغل استفاده کرده است، ایلان ماسک است که از طریق شرکت‌های مختلف خود، از جمله تسلا، اسپیس ایکس و شرکت بورینگ، هزاران شغل ایجاد کرده و صنایعی از جمله حمل‌ونقل و انرژی را متحول کرده است. مثال دیگر، اقتصاد اشتراک‌گذاری است که فرصت‌های جدیدی را برای کارآفرینان ایجاد کرده است تا خدماتی که نیازهای ساکنان شهرها را برآورده می‌کند، مانند وسایل نقلیه اشتراکی و اجاره کوتاه مدت را ارائه دهند.

موتورهای رشد اقتصادی و فرصت‌های کارآفرینی

ابرشهرها با تمرکز بر مردم، منابع و سرمایه‌ها، فرصت‌های زیادی را در اختیار کارآفرینان قرار داده‌اند و می‌توان گفت به موتورهای رشد اقتصادی تبدیل شده‌اند. عملکرد مؤثر در ابرشهرها به عوامل متعددی وابسته است که شامل ترکیبی از فعالیت‌های اقتصادی، زیرساخت‌ها، خدمات اجتماعی، دولت و نیروی کار ماهر است. این شهرهای بزرگ برای رسیدن به موفقیت باید بتوانند به‌طور مؤثر این عوامل را متعادل و هماهنگ کنند و چرخه‌ای از رشد و توسعه اقتصادی ایجاد کنند. این رشد اغلب ناشی از اثر انباشتگی است، به‌طوری‌که مشاغل و افراد از نزدیکی سایر مشاغل و افراد استفاده می‌کنند و در نتیجه بهره‌وری و نوآوری افزایش می‌یابد.

کارآفرینانی که به دنبال استفاده از فرصت‌های ارائه‌شده توسط ابرشهرها هستند، باید بر شناسایی محرک‌های کلیدی رشد در داخل شهر تمرکز کنند. این محرک‌ها شامل صنایع نوظهور، تقاضای روبه‌رشد مصرف‌کننده و شکاف‌های موجود در بازار است که می‌تواند با محصولات یا خدمات نوآورانه پر شود. نکته قابل‌توجه برای کارآفرینان ایجاد شبکه‌ای قوی از ارتباطات و همکاران در داخل شهر است تا بتوانند از دانش، منابع و تخصص سایر مشاغل و افراد استفاده کنند. یکی دیگر از عوامل کلیدی در موفقیت ابرشهرها، توانایی آنها در جذب و حفظ استعدادها است. ابرشهرها طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی و همچنین دسترسی به مؤسسات آموزشی و فرهنگی در سطح جهانی را ارائه می‌دهند که نیازمند نیروی کار بسیار ماهر و متنوع است.

موفق‌ترین ابرشهرهای جهان

در حالی که ابرشهرها تقریباً در سراسر جهان وجود دارند، آسیا تعداد زیادی از آنها را به خود اختصاص داده است. این مناطق شهری عظیم با تراکم بالا مشخص می‌شوند که چالش‌ها و استانداردهای زندگی آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در ادامه برخی از موفق‌ترین نمونه‌های ابرشهری موفق در جهان معرفی می‌شوند.

سنگاپور

سنگاپور از زمان راه‌اندازی ابتکار هوشمند خود در سال ۲۰۱۴، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های هوشمند را در بخش عمومی و خصوصی خود معرفی کرده است. برای مثال فناوری پرداخت بدون تماس به طور گسترده‌ای برای هدایت کارآمد تردد ۷.۵ میلیون مسافر سنگاپور در نظر گرفته شده است که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. برای کمک به کاهش فشار جمعیت سالخورده، یک سیستم سلامت دیجیتال با مشاوره‌های ویدئویی و همچنین دستگاه‌های پوشیدنی اینترنت اشیا برای نظارت بر بیماران معرفی شد. علاوه بر این، سنگاپور در سال ۲۰۲۱ برنامه‌های آینده خود را برای شهر جدیدی با محیط زیست هوشمند اعلام کرد که کاملاً بدون وسایل نقلیه باشد. این شهر جنگلی برنامه‌ریزی شده خانه پنج منطقه مسکونی با ۴۲ هزار خانه و همچنین مناطق امن برای عابران پیاده و دوچرخه سواران خواهد بود.

شنژن، چین

ابرشهر شنژن با جمعیت بیش از ۱۵ میلیون نفر، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های فناوری جهان شناخته می‌شود و میزبان مراکز بین‌المللی، بخش‌های تحقیق و توسعه و بخش‌های تولید بسیاری از شرکت‌های جهانی پیشرو است. این ابرشهر چینی که در سال ۱۹۸۰ شروع به کار کرد، اکنون به مهم‌ترین شهر هوشمند کشور تبدیل شده است و الگویی برای دیگر شهرهای چین است.

توکیو، ژاپن

پایتخت ژاپن از دهه ۷۰ ابرشهر بوده است، زمانی که پروژه‌های انبوه‌سازی ساختمان‌های بلند و مدرن‌سازی بسیار سریع آن را به شهری برای آینده تبدیل کرد. برنامه‌های توسعه شهری شامل فعالیت‌های مربوط به احیای زمین، با سرعت زیادی ادامه یافت تا اینکه حباب املاک و بدهی در دهه ۹۰ ترکید. امروزه توکیو به سبب بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی، معماری مقاوم در برابر زلزله و تأثیرات فرهنگی عظیم خود در جهان شهرت دارد.

دهلی، هند

ابرشهر دهلی با بیش از ۳۲ میلیون شهروند دربرگیرنده دهلی نو، پایتخت هند است و مساحت وسیعی بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مربع را اشغال می‌کند. با اینکه این ابرشهر با محله‌های بسیار متراکم و سطوح خطرناک آلودگی هوا و آب شناخته شده است، اما دومین رتبه تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور را دارد و در حال حاضر اقدامات زیادی را برای پیشرفت انجام می‌دهد که بهبود استانداردهای زندگی بخشی از برنامه‌های شهر هوشمند دهلی است.

مترومانیل، فیلیپین

فیلیپین یک کشور مجمع‌الجزایری است و موقعیت جغرافیایی آن منجر به شکل‌گیری پایتخت آن، مانیل، یکی از بزرگترین ابرشهرهای جهان شده است که شامل ۱۶ منطقه شهری با جمعیتی بالغ بر ۲۶ میلیون نفر است که همواره در معرض سیل، طوفان و زلزله قرار دارند. با وجود اینکه بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، سطح بالایی از نابرابری در این ابرشهر وجود دارد. در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در حوزه امنیت و حمل‌ونقل در مانیل انجام شده است.

نیویورک، ایالات متحده

یکی از نمونه‌های ابرشهری موفق، شهر نیویورک با بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین مناطق شهری جهان شناخته می‌شود. موفقیت این شهر تا حد زیادی به دلیل ترکیب متنوع فعالیت‌های اقتصادی آن از جمله فعالیت‌های مالی، فناوری اطلاعات، رسانه و سرگرمی است. ترکیب این بخش‌های اقتصادی، محیطی مناسب برای کارآفرینان ایجاد کرده است و در سال‌های گذشته استارت‌آپ‌های موفق بسیاری در این شهر ظهور و رشد کرده‌اند.

پاریس

پاریس یکی از موفق‌ترین شهرها در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در املاک تجاری است و از حیث داشتن نیروی کار ماهر، یکی از با استعدادترین‌ها شناخته می‌شود. همچنین از نظر دانش و نوآوری، یک مکان جذاب برای جوانان یا استارت‌آپ‌ها شناخته می‌شود زیرا در حال توسعه یک استراتژی «هوشمند» است که از پیشرفت‌های فناوری بیشترین بهره را می‌برد.

کد خبر 749934

دیگر خبرها

  • واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکلی پزشکان /مگر مضرات مشروب خوردن را نمی‌دانند؟
  • واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکلی پزشکان؛ مگر مضرات مشروب خوردن را نمی‌دانند؟
  • واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکلی پزشکان
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • ایجاد چهار هزار شغل جدید در غرب استان سمنان