توسطی: جهاد امام حسین(ع) نظامی و جهاد امام حسن(ع) سیاسی بود
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۴۹۸۶
عضو شورای هیئتهای مذهبی شهرستان اراک گفت: جهاد امام حسین(ع) نظامی و جهاد امام حسن(ع) جهاد سیاسی بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، صلح امام حسن(ع) بهعنوان یکی از مهمترین و چالشیترین بحثهای تاریخ تشیع شناخته میشود، اینکه چرا امام حسن صلح کرد شاید سؤالی باشد که در ذهن برخی پدید آمده باشد، همچنان که این سؤال بسیار درباره قیام امام حسین(ع) و دلایل آن مطرح میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام حسن(ع) با قبول صلح و قرار دادن شرایطی در آن، ریشه جریان امامت و تشیع را زنده نگه داشت و چهره واقعی جریان برانداز اموی را با سلاح خویش به جامعه اسلامی نشان داد و اینچنین گرد و غبار و شبهات موجود در فضای حق و باطل را بهسود جبهه حق فرونشاند.
کمیت صلح امام حسن(ع) بسترسازی مناسب برای معرفی کامل و افشای چهره نفاق بنیامیه در زمان امام حسین(ع) و پرورش نیروهای مخلص در مرکز ارشاد و آگاهسازی کربلاست و چنین است که قیام حسینی قبل از آنکه حسینی باشد، حسنی است.
در این راستا بهمنظور تبیین صلح حسنی که زمینهساز قیام سرخ عاشورای حسینی بود، خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی با دعوت از کارشناسان دینی اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی کرد.
این میزگرد با موضوع صلح سبز حسنی، قیام سرخ حسینی، با حضور جمعی از کارشناسان دینی حوزه علمیه استان مرکزی برگزار شد.
براساس برنامهریزی انجامشده این میزگرد با حضور حجتالاسلام صفر قربانپور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجتالاسلام سیداحمد میرمهدی رئیس حوزه علمیه امام(ره) اراک و مهران توسطی عضو شورای هیئتهای مذهبی شهرستان اراک بهمیزبانی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی برگزار شد.
مشروح سخنان مهران توسطی عضو شورای هیئتهای مذهبی شهرستان اراک در میزگرد صلح سبز حسنی، قیام سرخ حسینی در زیر می آید:
تسنیم: برخی از افراد در طول تاریخ به این باور بودند که صلح حسنی نقطه ضعف امام حسن(ع) محسوب می شود، به نظر شما این تفکر چقدر باطل است؟ و از سویی صلح حسنی چه زمینه ای برای قیام حسینی فراهم کرد؟
توسطی: در قرآن کریم میخوانیم همه پیامبران قطعا در هر شرایطی هر تصمیمی که مصلحت الهی بوده را انجام میدادند، در زندگی امامان معصوم هم که مطالعه میکنیم مواردی مانند سکوت امیرالمومنین(ع) و سازش امام حسن مجتبی(ع) که به قیام اباعبدالله ختم میشود یا زنده ماندن امام سجاد(ع) با خطبهای که در کاخ یزید خواندند را میبینیم که همه به مصلحت الهی بوده است.
این تصمیمها که با تکیه بر مصلحت الهی و اسلام و مسلمین بوده موجب شده تا به امروز حب ائمه اطهار در دلها باقی و پرچم اسلام در حال اهتزاز باشد نمونه بارز این را درعزاداری ماه محرم و پیادهروی اربعین با حضور جمعیت بالا نظارهگر هستیم که بیانگر قدرت خداوند است و اینکه هیچ فردی را با حکم زورنمیتوان به این درجه از علاقه و مودت به شخص یا اشخاصی رساند مگر با همان گرایش پاک فطری که در نهاد انسانها وجود دارد به این مرحله میرسند.
تسنیم: تحلیل شما از صلح حسنی و قیام حسینی چیست؟
توسطی: صلح امام حسن(ع) یکی از مواردی است که متاسفانه در تاریخ گاهی مورد شک قرار گرفته است، هر کدام از امامان حتی اگر خود امیرالمومنین (ع) در آن شرایط بودند تصمیمی به غیر از تصمیم امام حسن مجتبی(ع) نمیگرفتند، ائمه اطهار همه نور واحد هستند و از جوهر عصمت برخوردارند پس جهل و خطا در اعمال آنها وجود ندارد.
تفاوت در تصمیمها و روشهای ایشان به سبب تفاوت در مبانی آنان نیست بلکه تنها به سبب اقتضای زمان و شرایط نور واحده آنان به اشکال و گونههای مختلف در جامعه تجلی پیدا میکند، ائمه اطهار(ع) دارای جوهره عصمت هستندکه در نتیجه نقش هدایت در جامعه مسلمین را بر عهده دارند و این هدایت با حسب مخاطبان و شرایط اقتضائات مختلف دارد البته این به این مفهوم نیست که رفتار اهل بیت تابع شرایط بوده بلکه نشانگر مدیریتی است که ائمه برای هدایتگری خود داشتند.
نمیتوان تنها یک ویژگی را به امامان نسبت دهیم برای مثال امیرالمومنین را به ولایت، امام حسن مجتبی را به صلح و یا امام حسین را به قیام و شهادت بشناسیم، همه ویژگیهای عصمت و طهارت در همه آنها همراه با مدیریت و بینش رسالت وجود داشته است، همگی اهل بیت با مشخصات عبادت و علم در تلاش برای حفظ دین در دستگاه خلافت در زمانهای گوناگون بودند.
تسنیم: تحلیل شما از معاهده صلح امام مجتبی(ع) چیست؟
توسطی: مهمترین وظیفه اهل بیت حفظ دین با بهترین و مناسبترین راه ممکن برای گشودن مسیر راه برای پیوستن افراد به مکتب اهل بیت(ع) بوده است، پذیرش صلح از سوی امام حسن مجتبی(ع) در آن زمان به هدف حفظ دین و حفظ انسجام مسلمین و همچنین گشودن راهی که اهل بیت روشنگر آن بودند انجام گرفته است، روایت است امام صادق(ع) درباره صلح امام حسن(ع) میفرماید: کاری که جدم امام حسن مجتبی(ع) انجام داد بهترین کاری بود که خیر امت در آن نهفته بود.
متاسفانه برخی بر این باورند که اگر اباعبدالله(ع) در جای امام حسن(ع) قرار میگرفتند قیام میکردند که تفکری اشتباه است، زیرا جهاد انواع مختلف دارد، جهاد امام حسین(ع) نظامی و جهاد امام حسن(ع) جهاد سیاسی بود، صلح امام حسن مجتبی(ع) بود که زمینه قیام اباعبدالله را پایهگذاری و فراهم کرد، اگر امام حسن در ان زمان تصمیم به قیام میگرفتند ممکن بود اسلام و مسلمین نابود شوند پس در نتیجه امام حسن مجتبی(ع) با صلح خود در آن شرایط زمینهساز قیام نهضت عاشورا بودند.
توسطی: در قرآن کریم میخوانیم همه پیامبران قطعا در هر شرایطی هر تصمیمی که مصلحت الهی بوده است را انجام میدادند، در زندگی امامان معصوم هم که مطالعه میکنیم مواردی مانند سکوت امیرالمومنین(ع) و سازش امام حسن مجتبی(ع) که به قیام اباعبدالله ختم میشود یا زنده ماندن امام سجاد(ع) با خطبهای که در کاخ یزید خواندند را میبینیم که همه به مصلحت الهی بوده است
اگر از نظر اعتقادی به حجت الهی بودن ائمه اعتقاد داشته باشیم هر عمل و تصمیم که ازسوی آنان صادر شده را الهی میدانیم، هر روشی که آن بزرگواران در پیش گرفتهاند اعم از صلح و جنگ قابل توجیه و مورد قبول مسلمین است.
تسنیم: اهمیت کار امام مجتبی(ع) در صلح حسنی را چگونه ارزیابی می کنید؟
توسطی: ائمه اطهار(ع) همه نور واحد و معصومند و مرتکب خطا و اشتباه و گناه نمیشده و هدف آنان عزت، اعتلا و حفظ دین مبین اسلام بوده، همانطورکه پیامبر اکرم (ص)فرمودند تا زمانی که اسلام در سایه وجود دوازده امام و خلیفه باشد عزیز و مقتدر است، بر همین اساس ائمه اطهار نهایت تلاش خود را برای حفظ اسلام و کلمه حق انجام دادهاند و تمام دغدغه آنان حفظ دین چه با شمشیر و چه با تدبیر بوده است.
تصمیم و حرکت هریک از آنان ادامه و یا مکمل حرکت امام دیگر بوده است، و تمامی امامان(ع) در راستای حکم الهی، خدا و پیامبر اکرم(ص) عمل کردهاند همانطور که روایت داریم اباعبداللهالحسین(ع) میفرماید همانا برادرم به امر خدا و رسولش عمل نمود و من هم به امر خدا و رسولش عمل میکنم.
انتهای پیام/
R41371/P1377/S6,73/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۴۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترور فرمانده نظامی سرایا القدس به دست تشکیلات خودگردان (+عکس)
عناصر امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بامداد امروز در تلاش برای ترور یکی از فرماندهان گردان طولکرم به نام «عمر ابوالفول» به سوی خودروی وی شلیک کردند که به شهادت وی منجر شد. به گزارش نور نیوز؛ همزمان درگیریهای شدیدی میان رزمندگان گردان طولکرم (وابسته به سرایا القدس-شاخه نظامی جهاد اسلامی) و عناصر امنیتی محمود عباس در شهر طولکرم گزارش میشود. در این راستا «ابوشجاع» فرمانده گردان طولکرم نیز در بیانیهای گفت: «سکوت ما به درازا نخواهد انجامید و تجاوزات این دستگاههای امنیتی ما را وادار میکند تا به این سکوت پایان دهیم». «عمر ابوالفول» فرمانده گردان طولکرم جنبش حماس نیز در واکنش به شهادت «عرم ابوالفول» از فرماندهان گردان «طولکرم» وابسته به «سرایا القدس» (شاخه نظامی جهاد اسلامی) به دست نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان آن را یک «ننگ سیاسی» برای این نهاد سیاسی دانست. حماس گفت که اینگونه اقدامات تنها خدمت به اسرائیل است. در این بیانیه آمده است: همگی باید به مسئولیت خود برای پایان دادن به این اقدامات خلاف و تغییر روند نهادهای امنیتی در مسیر صحیح،عمل کنند. خودرو «عمر ابوالفول» فرمانده گردان طولکرم که به آن شلیک شد کانال عصر ایران در تلگرام